Recensie – Het Diner

Heyy <4

Een iets serieuzere blogpost, omdat ik dit moest schrijven voor het vak Nederlands. We moesten een boek lezen, ik koos voor het boek Het Diner, van Herman Koch. Meer hierover kun je dus allemaal lezen in deze blogpost! Het was best leuk en het commentaar was dat ik goed heb geschreven. Veel plezier met lezen!

Het menu van de dag

Herman Koch brengt in het boek Het diner 4 mensen aan tafel in een restaurant, Paul, Claire, Serge en Babette. Paul is de hoofdpersoon van het boek en de verteller van het verhaal. Zijn vrouw, Claire is ook mee naar het eten(tje). Samen hebben ze een zoon, die Michel heet. Ze lijken een gelukkig gezien, maar in werkelijkheid is dat niet zo. De broer van Paul Lohman is Serge Lohman. Hij is een beroemde Nederlandse politicus en premierkandidaat. Samen met zijn vrouw Babette, Claire en Paul gaat hij dus uit eten. Er moet iets besproken worden. Iets stoms. Het gaat over hun kinderen; Michel, Beau en Rick. Rick en Beau zijn de kinderen van Serge en Babette. Beau is geadopteerd, maar Rick niet. De zoons hebben een zwerver gedood, waarvan beelden te vinden zijn op de telefoon van Beau, die Rick en Michel daarmee chanteert.

Geheimen, dit thema komt het beste over in het verhaal vind ik. Hierdoor is het vind ik ook het hoofdthema van Het diner. Paul en Claire willen hun kind Michel beschermen, maar daarom hebben ze geheimen voor elkaar. Nadat Michel de moord heeft gepleegd op de zwerver belt hij eerst zijn moeder. Claire reageert rustig en verteld aan hem dat hij het moet laten rusten. Als Paul Opsporing Verzocht kijkt, herkent hij Michel meteen. Hij vertelt een Michel dat hij bij Opsporing Verzocht was en dat hij het moet laten rusten. Paul en Claire vertellen niet aan elkaar wat ze weten.

Vervolgens de schrijfstijl van Herman Koch. Hij schrijft vanuit het perspectief van Paul. Hierdoor begrijp je zijn gedachtes van paul goed, maar die van Claire, Serge en Babette begrijp je niet. Wel kenmerkt deze schrijfstijl zich van anderen, want Herman Koch schrijft op een eigen manier. In het begin is dit even wennen. Toch wen je er snel aan. Daarna lees je het boek in 1 keer uit, daarom vind ik deze schrijfstijl prettig.

Echt gebeurd is het niet, maar het zou wel echt gebeurd kunnen zijn. Het verhaal speelt zich af rond deze tijd. Tieners hebben iets doms gedaan en de ouders gaan erover praten in een restaurant. Natuurlijk kan zoiets nu ook nog gebeuren. Ook wordt het programma Opsporing Verzocht genoemd, wat nu ook nog bestaat. Wat ook helpt, is dat het heel realistisch is geschreven. De personages reageren heel menselijk en er gebeuren geen hele rare dingen.

Dit verhaal is heel gedetailleerd. Je merkt dit al aan het begin, het eerste hoofdstuk gaat over hoe Serge het restaurant reserveert. Het blijft zo gedetailleerd. Alle flashbacks worden beschreven in een apart hoofdstuk, zelfs over het hoofdgerecht is een hoofdstuk. Het goede van dit boek is dat het niet langdradig is, ook al is het met veel details. 300 bladzijdes over een etentje zonder dat het langdradig wordt is een hele prestatie.

Een heel boek over 1 interessant etentje, goed geschreven en een realistisch verhaal. Zeker een aanrader dus!

x Iris

5 gedachtes over “Recensie – Het Diner